Een opgeruimde werkplaats in drie stappen

Een werkplaats kan erg chaotisch zijn, zonder georganiseerd systeem. Vaak ben je lang bezig met het zoeken naar gereedschap of materiaal. Gereedschappelijk begrijpt dat je die tijd veel beter kan besteden. In dit artikel vertellen wij je precies hoe je jouw werkplaats efficiënt en systematisch kan indelen.

1. Analyseren en plannen

Je werkplaats moet natuurlijk ingedeeld worden naar jouw behoefte. Hiervoor moet je wel jouw behoefte duidelijk voor ogen hebben. Daarvoor moet je jezelf de volgende vragen stellen:

Wat heb ik?

Maak een inventaris van al het gereedschap dat je in de loop van de jaren hebt verzameld. Filter de dubbele en kapotte dingen en dingen die niet meer nodig zijn eruit en gooi ze weg. Uitgangspunt is: alles wat je niet nodig hebt neemt onnodige ruimte in en verpest je overzicht.

Wat heb ik hoe vaak nodig?

Elke werkplaats is anders, en heeft dus andere behoeftes. Het kan dus zijn dat je wel een schaafmachine hebt, maar hem maar heel af en toe gebruikt. Gereedschap en materialen die je vaak gebruikt moeten direct, zonder obstakels bereikbaar zijn. Categoriseer je inventaris: wat gebruik je regelmatig en wat gebruik je weinig?

Wat heb ik waar voor nodig?

Vervolgens bedenk je waar je werkplaats in de eerste plaats op gericht is. Werk je vooral aan de werkbank of juist midden in de ruimte, bijvoorbeeld aan een auto. Zijn er bepaalde dingen die je alleen in een bepaald deel van de werkplaats gebruikt? Bepaal hiermee de plaatsing van de categorieën in je werkplaats.

Met de antwoorden op deze vragen kan je makkelijk een plan maken voor je werkplaats!

2. Opbergen

Je weet inmiddels wat waar gaat komen en ongeveer hoeveel ruimte je nodig hebt. Nu kan je over opbergen na gaan denken. Hoe ga je al dat gereedschap nou efficiënt opbergen? Onze suggesties:

Gereedschapswagen

Als je vaak midden in de ruimte werkt biedt een gereedschapswagen een uitkomst. Met deze kar zijn je belangrijkste benodigdheden altijd binnen handbereik. Uitsparingen voor alle soorten gereedschap helpen het overzicht te behouden.

Ladenkast

Mocht je nou veel verschillende soorten kleine schroefjes, boutjes, moertjes etc. hebben, dan is een ladekast met doorzichtige laden een oplossing. Met één blik kan je meteen zien waar je moet zijn in de kast. Hiermee bespaar je de tijd die je normaal besteed aan zoeken van het juiste schroefje.

Systainer

Professioneel gereedschap is niet goedkoop. Vanzelfsprekend moet je er dan ook zorgvuldig mee omgaan. Een goede manier om het te bewaren is in een systainer. De stabiele kunststof koffer is licht en stapelbaar en beschermt het apparaat tegen stof en stoten.

Systainer

Shop hier al je opbergmateriaal bij Gereedschappelijk!

3. Bijhouden

Zelfs de meest geordende werkplaats verandert toch binnen de kortste keren weer in chaos als de gebruikers er niet bovenop zitten. Om dit te voorkomen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alles na een werkdag weer op de juiste plaats wordt teruggelegd. Dingen die niet gebruikt worden moeten regelmatig weggegooid worden en de vloer moet ook regelmatig schoongemaakt worden. Het kost wat discipline, maar uiteindelijk zal het routinewerk worden.

14 oktober 2018
107 view(s)